Nieuws
Terugblik op TLL Herfstfestival 2020: Onderwijs overal
Tijdens het vijfde TLL Herfstfestival op vrijdagmiddag 27 november, stond online leren en de inzet van augmented en virtual reality centraal. Al bestaande uitdagingen voor zowel docenten als studenten worden in tijden van Covid nog eens uitvergroot. De vraag hoe studenten en docenten gemotiveerd kunnen blijven is dan extra urgent. Plenair spreker en natuurkundedidacticus Ralph Meulenbroeks brak een lans voor het stimuleren van intrinsieke motivatie van studenten.
Aan de hand van het zelf-determinatie continuüm en de zelf-determinatie theorie van Ryan & Deci illustreerde hij hoe je dit kunt doen. Het is vooral heel belangrijk om de drie basale psychologische behoeften te stimuleren: competentie (uitdagen op het juiste niveau), autonomie (studenten invloed geven) en verbondenheid. Want als je de psychologische behoeften stimuleert, dan gaat de motivatie meer omhoog en daarmee ook de leerprestaties.
Maar verbondenheid creëren is natuurlijk lastig in tijden van online onderwijs. Tijdens zijn lezing deed Ralph een klein experiment om verbondenheid te creëren. Alle deelnemers hadden van tevoren een goodiebag ontvangen, met daarin onder andere een theezakje, en tijdens de lezing moest iedereen thee gaan zetten met dit theezakje, terwijl Ralph muziek maakte. Doordat je weet dat alle deelnemers, ook al zitten ze op verschillende plekken in Nederland en in het buitenland achter hun scherm, op hetzelfde moment hetzelfde aan het doen zijn, geeft dit een soort gevoel van verbondenheid.
Na de interactie met Ralph verdeelden de 180 deelnemers zich over sessies over onderwerpen als afstandsleren, de inzet van augmented en virtual reality, onderwijs dat studenten en leerlingen zelf vormgeven, en feedback als methode om de aandacht van studenten vast te houden. In het najaar van 2021 zal het Teaching & Learning Lab opnieuw een innovatief festival organiseren. Online en (hopelijk) fysieke sessies zullen dan hand in hand gaan.